20/12/20

L'escola en temps de pandèmia

 

Avui s’acaba el primer trimestre del curs 2020-2021 que, degut a la pandèmia de COVID-19,  ha estat el més estrany de tots els viscuts fins ara per infants, mestres i famílies. Gràcies a l’esforç de tothom, però, l’obertura dels centres ha sigut tot un èxit i les escoles han pogut exercir la seva important funció social. A la Comissió de Comunicació de l'AFA ens ha semblat interessant preparar un recull de les informacions més rellevants que han anat apareixent respecte aquest tema, aprofitant que una de les mares que hi participa és investigadora de la UPC i està en contacte proper amb un grup de recerca en epidemiologia, experts en COVID-19.

Després d’aquests tres mesos, estudis en molts països demostren que les escoles d'infantil i primària no són un focus de transmissió perillós de cara al control de la pandèmia (hi ha més debat respecte secundària). D’una banda, el percentatge de grups tancats a l'estat espanyol ha sigut sempre baix, reflectint la situació epidemiològica de l’entorn (amb un màxim d’un 1.7% en el pic de la segona onada). Un 80% dels alumnes no s’han hagut de confinar ni un sol cop (a la nostra escola, per exemple, només ha calgut tancar un grup). A més a més, hi ha hagut molt pocs contagis dins les escoles. A Catalunya, en el 75% de grups on hi ha hagut un positiu (que s’havia encomanat fora de l’escola) no hi ha hagut cap cas secundari. També sembla que hi ha menys transmissibitat del que s'esperava dels infants cap als adults. En l'estudi COPEDI-CAT de la Vall Hebron es va trobar que només un 8% dels 1081 pacients pediàtrics amb el virus van transmetre la malaltia als adults de dins del seu nucli familiar.

Les dues raons que expliquen aquests fets, i que no es coneixien el setembre, quan tothom mirava amb temor (o pànic) l’obertura dels centres, són les següents. La primera és que els infants (especialment d'infantil i primària) són poc transmissors: són menys susceptibles a contagiar-se i contagien menys que els adults. Sembla ser que el seu sistema immunitari està més ben equipat per respondre en cas d'infecció per SARS-COV2. La segona raó és que les mesures de control epidemiològic que s’han implementat a les escoles (mascaretes, ventilació, mans, grups bombolla, neteja) han funcionat bé, gràcies sobretot a l’esforç de mestres i infants. En països amb mesures més laxes com Gran Bretanya han tingut més brots dins les escoles i, en una escola del País Vasc on nens i nenes no duien mascareta a les classes, es va produir un brot amb més de 30 casos secundaris. Les famílies també hem assumit una part de responsabilitat, fent un esforç important per no portar els nostres fills a l’escola en cas de tenir símptomes i respectant les quarantenes, malgrat la manca d’ajuts per part de l’administració.

Avui es pot afirmar, i així ho creuen la gran majoria de governs europeus, que les escoles d'infantil i primària són segures i que està plenament justificada la seva obertura malgrat la difícil situació epidemiològica. De fet, fa uns dies la OMS va recomanar a tots els països que les escoles es mantinguin obertes durant la pandèmia, incloent també secundària. De totes maneres, és probable que la situació epidemiològica encara sigui complicada tornant de Nadal i és vital continuar mantenint totes les mesures preventives de control. Cal remarcar la importància de la ventilació, ara que sabem que un percentatge significatiu de la transmissió es produeix per aerosols. Malgrat que ja hagi arribat el fred, caldrà seguir tenint les finestres de les classes obertes i per tant els infants han d’anar ben abrigats.

Si voleu tenir més informació sobre COVID-19 i escoles, us recomanem llegir aquest article, d’on hem tret algunes de les dades d’aquest escrit. També us animem a participar en una xerrada online "La COVID-19 a les escoles" que hem organitzat pel dijous 14/01/2021 a la tarda i on podreu resoldre dubtes que tingueu. Les famílies que hi estigueu interessades ja us ho podeu apuntar a l’agenda! Enviarem més detalls properament.

Per acabar, sabem que la organització d’aquest atípic curs ha suposat una càrrega de feina extraodinària per equip directiu, mestres i monitores, sense prou ajuda per part de les administracions competents. Des de l’AFA volem agrair a tot l’equip de la nostra escola el seu esforç i implicació!