Ha començat un nou curs. És factible que les lleis i les normes canviïn de manera important durant aquest curs, tot i que no sabem de manera clara quin serà el resultat final. Esperem assistir a la derogació de la LOMCE i dels canvis administratius que ha suposat.
Estem molt per sota de la inversió en educació dels països europeus i també hi ha un clar incompliment de la LEC que defineix la inversió en educació en aproximadament un 6% del PIB. Hi havia un cert marge de 6 anys però el 6% no hi és.
Els grans problemes del sistema educatiu són els mateixos que el curs passat:
- Alt abandonament escolar prematur, corregit en part per una mancança de llocs de treball poc qualificats que afavoreix la permanència dels alumnes en estudis post-obligatoris.
- Pobresa infantil elevada. Tenim un 28’8% de menors de 16 anys en situació de risc de pobresa, unes taxes inacceptables. Aquesta situació és un gran perill pel futur del nostre país.
- Segregació escolar molt accentuada. Tenim una situació que dificulta la convivència i la cohesió social. Les polítiques epidèrmiques donen resultats epidèrmics. Cal intervenir ja, sense por, i anar a l’arrel del problema.
- Manca de gratuïtat real del sistema, discriminació indirecta per part d’alguns centres amb total impunitat.
- Limitacions a la participació de les famílies en el sistema educatiu. Consells escolars només consultius.
Peticions de la FaPaC
ESCOLA INCLUSIVA
- Increment de l’alumnat escolaritzat en centres d’educació especial.
- Incompliment dels terminis sistemàtics per part del govern dels terminis per elaborar primer un pla Director i després un Decret sobre la matèria.
EDUCACIÓ 0-3
- Abandonament total de la inversió en aquesta franja d’edat per part de la Generalitat.
ESCOLA RURAL
- Molt al marge de tot, aquest curs s’obre un nou centre per primera vegada en molts anys.
- Manca un decret que reglamenti la situació i reculli les propostes del territori, les famílies i professionals de l’àrea
FORMACIÓ PROFESSIONAL
- Falten mitjans per tirar endavant les propostes, i en especial un increment de places públiques per poder fer accessibles aquests estudis a totes les persones interessades.
- La FP i no la FB Bàsica derivada de la LOMCE, han d’oferir segones oportunitats.
CONSTRUCCIONS
- S’ha rebaixat molt la construcció de nous edificis. Seguim per sobre dels 1.000 barracons
BEQUES I AJUDES
- Condicionades totalment per les possibilitats pressupostàries i no per les necessitats de les persones. Per tant, un ampli sector de població empobrida queda al marge.
MANCA DE SUBSTITUCIONS A TEMPS DE MOLTES PLACES DOCENTS
- El Departament no arriba amb les substitucions.
INSTITUTS TANCATS A LES TARDES
- Els adolescents amb pocs recursos que vagin al parc.
LOMCE
- S’aplicarà a partir d’aquest curs tot i la manca de suport social i polític.
ESCOLA PÚBLICA DE QUALITAT
- És la garantia de desmercantilitzar el procés educatiu, fet que suposa un atemptat flagrant a la igualtat d’oportunitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada